Köpvillkor Illustre.Se
(senaste uppdateringen 18.04.22)
Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på hello@illustre.se.
Vår juridiska namn är: Stina Norgren, organisationsnummer 830510-XXXX, Myntgatan 17, 93148 Skellefteå.
1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när illustre.se bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av illustre.se. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. illustre.se har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och illustre.se måste kunna fastställa kundens bostadsadress.
2. Priser
I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som illustre.se inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.
3. Frakt
En fraktkostnad om 50 kr eller 75 kr tillkommer inom Sverige. Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du ser fullständig fraktkostnad i kassan.
4. Betalningsvillkor
Vi använder Stripe för säkra kortbetalningar. Läs mer om Stripe här: https://stripe.com/se
5. Leveranser
Beställningar som görs före klockan 12.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 2-5 dagar inom Sverige.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Posten eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.
6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.
7. Transport
illustre.se ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
8. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till hello@illustre.se.
9. Ångerrätt och öppet köp
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.
10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post hello@illustre.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss. Om produkten eller förpackningen används eller skadas, förbehåller vi oss rätten att dra av eventuella värdeminskningar vid återbetalning av produkten.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
11. Återbetalningar
Återbetalning sker via Stripe. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.
12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.
13. Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post hello@illustre.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår Privacy Policy).
Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.
En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är Stina Norgren dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information som titta gärna på vår Privacy Policy eller kontakta oss på hello@illustre.se.
14. Ej uthämtat paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr.
15. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/
Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Då kommer du till:
"European Commission official website
The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court."
Privacy Policy Illustre.Se
(senaste uppdateringen18.04.22)
HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?
När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Vissa av våra kunder undrar vad vi gör med informationen och här beskriver vi lite mer formellt hur vi arbetar med information.
Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information.
SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING
Vi samlar in så lite information som möjligt. Vi behöver veta var du bor för att kunna skicka varorna hem till dig. Beställer du till ditt jobb eller sommarställe behöver vi inte ens veta var du bor.
När du betalar med kort så krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Stripe sköter kortbetalningar via oss.
Sen så måste vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.
Här kommer en mer detaljerad beskrivning:
VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?
När du handlar hos oss så går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig.
SQUARESPACE
Vi använder ett system för vår webshop som heter Squarespace. Det är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlat. När du lägger en beställning på illustre.se så gör du det i Squarespace.
Din beställning hamnar då i en databas hos Squarespace som vi och Squarespace tekniker har tillgång till. Squarespace förvarar informationen åt oss men behandlar den inte på något sätt utan vår tillåtelse och att vi begär det. Exempelvis kan vara om en beställning av någon anledning inte gått igenom eller blivit dubbel. Då kan Squarespaces tekniker undersöka ordern och felsöka.
I beställningen finns information om vilka produkter du köpt av oss, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande), den adress vi ska skicka varorna till.
Det är från Squarespace du får e-post meddelande om att vi mottagit din order och när vi skickat din order.
STRIPE
När du kommer till kassan så måste du betala för dina varor. Där kan du välja kortbetalning som betalsätt. Så kommer en extern betalningsförmedlare få information om ditt köp. illustre.se använder Stripe som betalningsförmedlare. När det gäller Stripe så finns din betalningsinformation och belopp med i informationen från oss.
Har du frågor kring hur Stripe behandlar din information måste du kontakta betalningsförmedlaren.
DINA KUNDMAIL
Vi använder gmail för vår kundservice mail. När du mailar till hello@illustre.se är det alltså Googles e-posttjänst vi använder.
DATASKYDDSANSVARIG HOS ILLUSTRE.SE?
Stina Norgren är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbetar information. Vill du ha kontakt så maila hello@illustre.se.
HUR ANVÄNDER VI DEN HÄR INFORMATIONEN?
Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig. Vill du inte ha information från oss så kan du enkelt via en länk informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen.
VARFÖR SPARAR VI INFORMATION?
Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten.
COOKIES
Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg.
Vi använder dessutom Googles tjänster "Google Analytics" och "Google Remarketing" och Facebooks tjänster “Facebook Connect” och “Facebook Custom Audience”. Även dessa tjänster använder Cookies.
INFORMATION TILL ANDRA AKTÖRER
Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan. Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.
TA BORT DIN INFORMATION FRÅN VÅR DATABAS
Den information vi sparas finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas.
Har du frågor så är du välkommen att kontakta oss på hello@illustre.se.
Så, nu Hoppas vi att ni Känner er Trygga med hur vi Behandlar era PersonUppgifter!
- Och att ni vill fortsätta handla våra fina produkter så klart 😊